JULY



Shallom.  Terima kasih Tuhan karena Engkau masih memberiku waktu untuk bersama orang-orang yang aku sayangi. :)

Uhuk uhuk! Mak aih….. berhabuknya blog ni. Blog sepa la ni kan. Ni mesti tuan punya blog busy tak sempat sapu bersih dia punya blog ni. (busylah sangat) Sekali sekala kena juga megata diri sendiri. Ye dak?

Ehh… pejam celik dah bulan Julai rupanya. Rasanya baru semalam sambut New Year. Tup tup dah nak habis tahun. Cepat nya masa. Ishh tak nak lah, nanti kita makin tua. HAHAHA *gedik*

So, dipendekkan cerita. I pun dah dekat bumi Tanjong Malim ni. Hurm… back to college life after 2 months semester break. Dapat rumah baru bagai. Masih under KHAR cuba di Proton City. Tak best okay. Nadai endur nyembi gari. merinsa -_- Dah lah dapat tingkat 4. Aihh mana tak I ni makin kecik. Hari-hari naik turun tangga lepas tu makan tak menentu. Nak masak pun malas gak. HAHA Tapi, still happy sebab dapat sebilik dengan Antai. Yeaaay!  I’m a happy kid. :D :D :D


Barang2 masa pindah. Banyak gituuuu
Yang ni bilik lama. sekarang dapat bilik baru tapi design still sama, HEHE

Semester baru dah bermula… harap sem ni semuanya baik-baik sahaja dan paling penting sangat berharap supaya I lebih fokus nanti di dalam kelas. *semoga peristiwa lepas tak berulang kembali* 18 credit hour and 7 subject. Boleh tahan gak. ELP lagi lah. Enggai cakap ku.

Ging karas ni. HAHA
BACK TO SCHOOL !

 Ok lah, next time kite citer citer lagi. SYS!

Btw, masa balik haritu, mak pesan,
"Berjimat pakie duit. Jangan boros gilak. Ingat, kita ni bukan org senang,kena pandai2 laa nak hidup kat tempat org. belajar mena2.. jaga diri elok2 ..jgn mudah percaya kat org sangat. jangan lupa!” Rindu mak :( 

p/s : " You can hurt anybody in this life but don't you ever, ever and ever hurt your parents"

Isaiah 26:3 ESV - You keep him in perfect peace whose mind is stayed on you, because he trusts in you.


Love and faith,
Ambai Kenyalang
:)

I'm homeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Exam is over! So, SARAWAK I’m coming. I’m coming home tell the world I’m coming home. Kolo mee here I comeee!!!. Anak negeri pulai belelang ngiga penemu, penatai asal sigi ari rumah panjai pulai ke menua digelar anak kampung anak dara rumah panjai lah tekk. I'm so happy I'm home bacause I'm celebrate HOLY WEEK with ze families!! :)  Yeaahhhhhhhh freedom. Huh? Can I call it freedom or not? Haha. Lantaklah janji habis exam. Exam pun habis jadi tamat gelaran sebagai sem 1 konon.. berlagakkk oo.. haha..  Last paper BMK . BM pokk.. Paling la bila soalan tu bulat2.. so main tembak ler.. Boleh tahan gak susah..aaa..ambik kau.. Sapa suruh tak belajaq. Tu la.. Alaaa…memandangkan free so aku spend lah waktu hari tu untuk movie time! Movie on around m 1am/2am till next morning. Tidur pun pukul 5 6 7 macam tu. Haha. Hebat ga mata nih. Kalau di paksa belajar memang mengantuk. Hohho. Berapalah pointer ni nanti..  

Hurrmm..so sebelum mula exam tu kita orang ambik gambar la..menyibuk sikit. Nah....hahaha




Ngeh...us :D



We heading to Borneo!
Oh ya, I’m packing all things then simpan p rmh org bujang oo. Yarabiiii barang aku aihhhhhh…banyak banyak gilak.. Sampai aku pun dok pening tengok barang tu. Simpan ni simpan tu dah full satu beg.. barang2 yg kecil lagi.. aihhh… banyak cik  kak banyak. Lepas tu sewa kereta melayang lagi duit. =.=’  perey idup tok sik da duit.. paduhal aku nak collect duit nak modify kereta..misi encik boss nak lawan waja abg turey. Hahaha. Pasang tok pasang ya..mak mesti berpidato dengan aku lak. Barang nya selori pun sik cukup, Jangan kauuuu.

Macam sedih pula nak tinggalkan Tanjung Malim ni for 2 months....Lama tu… ermm..maklumlah. haha. Tak pe skype ada okay :) Bila kat TM punyalah rindu Sarawak. -___- Huh hati ni tak tetap. Sorrylah I tak beli ole2 kali ni sebab I tak tahu nak beli apa. Untuk I sendiri pun I bingung nak pilih apa. Untuk korang apa lagi.. 

So bila sebut balik, santapan pertama saya ialah BABI. hehehe. :D Then, "ngabas menua" paling wajib. harusss gituuuu. 2 months here memang tak plan nak buat apa2 melainkan melepak then duit habis =.= Tak perlu lah nak sibuk2 cari kerja, jadi bibik and supir pun kuat letihhh ooo..  EH, Sehangat Asmara nak habis okay. KBYE
Just sayin

Pat and me masa pgram JASA hari tu :)


Ni masa dekat airport. :D

xD
 xoxo

Love and faith,
Ambai Kenyalang


Outdoor Shooting

Berbulan duduk di bumi Tanjung Malim ni baru time ya rasa keluar, enjoy ambik gambar. Ya pun sik berapa jadi. haha. Tak pa. Saya budak masih belajar pegang dlsr kunun. So, aku mengharapkan muka cantik buddies aku untuk dijadikan model. First time tu, kita orang turun ramai2.. but sayang tak jadi sebab dah malam. Dah la aku tak bawa flash light -_- Next, I pergi dengan Eza n Pat. Ni kali lah.. So aku jadikan dia urang dua model pinjam kejap..

Lokasi : Taman Tasik Proton City, Tanjung Malim..

Orang kata tempat ni best. Bagi saya..hurmm best la cuma panas giler. haaha

so, aku nak share beberapa gambar yang bisa aku ambil waktu tu walaupun simple jew cuma sengaja eksyen nak share. hahaha :) enjoy! Aku bertemankan baby nikon D3100 dengan lens Tamron 70-300mm :D













sorry. salah focus!






xoxo

Love and faith,
Ambai Kenyalang

Final?

13/3/13 best kan date today! 
HOHOHO.. Ni kali lah bila sebut final. Susah ke? Senang? Perlu study ke? Last minute study okay tak? haha. lepas tu jawapan nya kosong..kosong..kosong.. sit for 5 exam this sem. yarabiiii. sik terasa.. hanya menghitung hari ja untuk menghabiskan masa menunggu cuti sem lepas tu bergelar nya sem 2 kunun. Paling aku takut this sem exam GRAMMAR. entah lah.. asal bab grammar ni aku memang bangang... haha.. dari kecik lagi grammar tu memang susah aku nak paham. Walaupun mmy cikgu bi..siap mengajar aku grammar lagi..masih juga aku ndak faham. mesti ada jak yang silap. :P Nak study apanya bab grammar ni? reading skills lagi la..memang tak la..phonetic symbol a.k.a bahasa alien tu lagi lah aku malas nak sentuh...sampai exa pun aku biarkan kosong. huhu..mr seva pun pening semak tu nanti dah lah tulisan i macam kolo mee. :d ihshhhh.malas jak kerja ko ambai...bial lagi mau rajin? haha. bila2 pun boleh sebenar cuma..cuma..malas. haha.BM? ojektif kan..so ndak perlu la susah2..tembak jer. haha. HNP? lagi aku malas nak study..dah la soalan masa zamam form 5 & P.A.. Ni kali lah.. sejarah -_- uhh.bencii. haha. apa oleh buat. sekolah bukan mak bapak yang punya.. so ikut jew ler...

                                    
                                               *dayonefinal.paperREADINGSKILLS*
duit? haha. asal duit aku guna sik perlu cukup2 a? sik da juak aku beli benda or shopping berhabis gilak.. memang la pergi kl selalu tapi aku spend money dekat mcd and starbucks jak. oh ya tambang ktm.. pas tu teman diaorang shopping..tengok movies.. tu jak lah kerja :3 hurmm..mummy asyik cakap"anang rua ngena duit" haha. yahhh.ko tek kacak padah kak lehottttt derghhhhhh. aha so, apalah kerja mac ni selain daripada menunggu masa balik ke sarawak!! haha.nak di story kan sikit..last week i join msk by cutes upsi. best! why? pama ngereja pengawa tuhan mesti lah best kan? pelayanan dengan kristus tu penting okay. 

\
*mskcutes2013*

last sunday paling happening! weeeehuuuuuuuuu :) kl again. again.again. hari tu with ze bitches pat and eza..haha.. lucu lah. belagak turun naik ikut program kunun lepas tu masa rehat kul 11 terus chow. haha. naik lelah tunggu teksi terus idea keluar, "babe pergi kl kita." apa lagiii..jomla. haha. sampai timesquare dah petang dah. paling hebat lah aku siap berbaju kuliah lagi..bawa beg laptop dengan kasut2 nya sekali. nasib la aku sik berbaju kurung. haha. balik around jam 5..best gak lepaskan stress. kali ni pula with ze seniors. :) aku pun sik sangka join diaorang jalan2.. macam bulak jak. haha. sebab mula2 aku main2 jak cakap ya sebab tu sunday then monday ujian. bila fikir balik, boring gak asyik duk khar bagus lepak nak. lagi pun tok lah masa nya aku spend masa ngan sidak nya nak. so pergi lah menyibuk join. btw, malam bfore that, karoke habis. apuu. aku apa gik. tidur dalam bilik ya memandang aircond. haha. back to my first point, I join them lerr. :) best! Even that I jadi peneman jak I felt much fun. oy what an adventurous day! It was pretty cool and fun just to walk around and look though. hoho. and one of the most important thing is don't let every single moments wash away. i mean, taking photos! haha :) Again, masa tu I kena soalan cepumas oleh org yg sama. haha :) "Gerek ko sapa?" haha. Dua dah kali kena tanya. paling la bila jawapan ku "Henry Golding" haha. nasib endok nyaut duni lang. haha. Senyum jak. Macam mana nak jawab. belambak. 2 tiga sekali on. haha. :) apapun kompiden itu harus ada kata Du :P haha

My fav ladies :) I'm really thankful I meet and get to know them.  xD

oh White Rajah Brooke Cafe :) LAKSA |KOLOK MEE. 


so.ended here. wishing myself good luck for my coming two papers and I can't wait sarawak foods smells!! 
Credits to Datin Du for this great picture. :*
Gosh! Ilove this photo much :) awh my hair :( 

xoxo

Love and faith,
Ambai Kenyalang


March oiii


Hello March! Thanks God we meet again. Wehuuuuu :) We will be frens for 31 days ye bulan ni? Tak sangka kan, we are in the month of March already. How time flies! Two months ago we were in the hype of New Years Celebration, now we almost reaching for the first term semester break!!!! Woww!! I can’t wait to end this month. WHY? PULAI SARAWAK. Yeaaaaahhh! Apa ape pun, harapw, hari-hari lebih tersusun, fokus dan menarik. Apatah lagi berhadapan dengan final wei. -__- apemende ler ni.

Paling manang la bulan ni.. Assignment dah la belum siap. Sehangat Asmara lagi penting!! Nak study lagi untuk final. Nak study apa pun aku masih terkial2. Apa nak jadi la wehh.. Memang ni time for sengol-sengolan, langsung tak ada. Hehehee. Tapii, apa yang penting, dah SHOPPING!! Amboi bro.. nak baju nak boxer la.. haha.macam2.. yang aku ni baru mau plan meli Intax + E-Ciger. Eh, I dah beli la e-ciger tu. huhuuu.. Cuma, instax jer belumm.. Jangan cakap la bila sebut pasal begambar. 32 GB pun ndak cukup. Haha. Ni kali la nanti bila ada instax. Nang muka aku jak beli filem ya. Kekeke.

Ha’ah. Bila sebut sal berinta ni. Memang tak lah. Lah la sangat. Ya la aku paling benci bila sebut IN A RELATIONSHIP. Bagus g LOVE GAME. Tiada sepa2 yang bakal sakit hati kan.. Ya la orang madah, party people ni boleh fall in love uu.. Nak enjoy jer! Yeahh! Aku lebih senang Love Game. Enjoy bha  :) Lagi best daru vercita… hahahaha. First love? Hakkktuihhh! Memang sakit la first love dulu. Aku serius mencintai, orang pula serius menyakiti. Siap kawan makan kawan. Sapa sik sakit hati oii. Mun diingat balit, memang sakit gila mau menangis pun ada. Luka luka luka. Hurghhh!!! Semenjak ya, sampai nek tok la aku sik pernah meri kepercayaan 100% dengan sapa2 kecuali Tuhan.

All in all, sama2 la kita berdoa dibulan March, semoga perjalanan bulan ini lebih mudah, tenang, diberkati, dilindungi sentiasa.. Apatah lagi kita terkejut dengan berita sedih di Lahad Datu, Sabah. Sultan Sulu claim Sabah for Malaysia. Bahaya.. Dahlah abang aku memang misi di sana. :( Alahhaiii. Doa2 moga mereka yang berkorban demi keselamtan negara sentiasa mendapat perlindungan.. Amen.. Doa2 la juga moga orang Malaysia sik nangga pekara tok key main2. Paling la bila di Twitter ada orang gago nanya “Lahad Datu tu apew? Kat manew?” Amboii. Asa mok ku ketuk palak ko ya. Diharapkan moga orang berkuasa dalam hal ni bertindak la. Jangan sampai esok lusa ada ahli tentera/polis meninggal baru nak ini nak itu. Lepas tu confirm kaitkan pekara ni dengan DSAI. Entahlah. Betul tidak, diam2 ja la.. Tapi bedasarkan THE BLACK ROSE yg aku baca tu, aku cuba faham dan fikir balik agenda2 politik di Malaysia ni. Kejam weh! Kalau nak tahu baca la The Black Rose tu. Geram habis aku baca.. hurmm. Cukup2 la merepek a.. Till then………

xoxo

Love and faith,

Ambai Kenyalang

Happy Ash Wednesday

Good morning. Wishing you all my brother and sister in Christ a very blessed Ash Wednesday today! During this Lent season, may you reflect on your God, Religion, and your life. Jesus blesses!  


Whatis Lent? Ok. I will tell you :)

Lent is a one Christian Festival. In the past it was a long, strictreligious fast when people gave up all rich food. The day before Lent starts isknown as Shrove Thursday. Then,Ash Wednesday. :D


Lentis the time when Christians prepare for the greatest of the Christian festivalsknown as Easter, by thinking ofthings they have done wrong.

TheChristian church no longer imposes a strict fast. Lent is a time when someChristians try to overcome their own faults because they believe that it wasman's sin which led Jesus to be crucified.
SomeChristians try to follow the example of Jesus in the dessert by giving up luxuries and practicingself-discipline. And they try to put aside more time to prayer and religiousacts so that they can really let God into their lives. More, many churches holdspecial Lent services. In some towns the churches of different denominationsjoin together in groups to discuss and share their Christian faith.

Lentbegins with Ash Wednesday and lasts for six and a half weeks. Lent is amoveable feast which means the date changes from year to year. I’ll explainmore at next entry. If rajin la :P

Lentends at Easter when Christians remember the execution of Jesus and thencelebrate his rising from death. The last week of Lent begins with Palm Sunday, which celebrates the dayJesus entered Jerusalem and the people lay down palms at his feet. The last dayof Lent is Holy Saturday the daybefore Easter Sunday.

Inthe our church, Roman Catholic Church, Lent officially ends at sundown on Holy Tuesday (Maundy Thursday), with the beginningof the mass of the Lord's Supper.
Apayang saya tahu, lent is a time when Christians remember the 40 daysand nights Jesus spent alone in the desert without food being tempted by theDevil. Jesus used this time to prepare forHis work by fasting and praying.

Luke'sGospel says:
'Jesus,full of the Holy Spirit, returned from the Jordan and was led by the Spirit inthe desert, where for forty days he was tempted by the devil. He ate nothingduring those days, and at the end of them he was hungry.'

So,as in the Bible, we spend forty days in preparing themselves to rejoice at theresurrection of Jesus Christ at Easter. :)

The Christian season of Lent begins with Ash Wednesday.


Thedate of Ash Wednesday varies each year according to the date of Easter. It isalways six-and-a-half weeks before Easter.. The earliest possible date of AshWednesday is 4 February and the latest possible date is 10 March.

Then,what is Ash Wednesday actually?

AshWednesday is a one of Christian festival. It marks the beginning of six and ahalf weeks of repentance, fasting and abstinence in preparation for the mostimportant Christian festival of Easter

Ash Wednesdayderives its name from the placing of ash (mixed with either olive oil or HolyWater) onto the foreheads of the faithful. This practice adheres the sign ofmourning and repentance to God and it's interesting to note that the ashes aregathered from the burnt ashes of the palms used in the previous Palm Sunday.

It’scalled Ash Wednesday because ashes are something that are left when somethingis burned.
Ashesare a symbol of being sorry for things they have done wrong and want to get ridof forever. It is also a reminder to them that we all come from ashes and toashes we all will return.

Forus, the marking on the forehead with ash marks the commitment to Jesus Christand God. They wanted to show God that they were sorry for the wrong things theyhad done in the past year.

Usinga mark on the forehead as a sign of commitment is also used in many MiddleEastern cultures where a round, colored circle is marked on the forehead. We willattend a religious service where the ashes are blessed by the church leader,and placed on their forehead.

Webelieve this marks the physical and spiritual beginning of a personal Lentseason in which 40 days of repentance will begin leading up to the celebrationof Easter Sunday. The actual moment when the forehead is marked initiates thebeginning of lent for each individual person.

Lastly,the ashes symbolize is using ashes to mark the cross onthe believer's forehead symbolizes that through Christ's death andresurrection, all Christians can be free from sin.
Interestingfact you should know.
Thenumber 40 is a special number in the Bible. It signifies preparation forsomething special:
  • The rain lasted for 40 days in the mighty flood - Noah
  • Moses stayed on the Mount Sinai forty days (Ex 24:18)
  • Jonah gave the people of Ninevah forty days to repent (Jon 3:4)
  • Jesus, before starting his ministry, spent forty days in the desert in prayer and fasting (Matt 4:2

Mark 1:15 And saying, “The time is fulfilled, and the kingdomof God is at hand; repent and believe in the gospel.”

That’s all. Sharing is caring bak kata Datin Ba’ah. If you what to know more about this Lentseasons of about the fasting, view this sites :




xoxo
Love and faith,
Ambai Kenyalang c(:





Hey Month of LOVE !!

Can't believe it's February already! After a world's longest January katenye I am happy to welcome February! This monthI am going to focus on the people I love. Belagak. Haha. The the things that i love.Focus on LOVE. LOVE with Jesus. :) January is usually a hard month for me. Why? ASSIGNMENT!! Babi. Eh,babi sedap apa. Haha! sucks! I am a girl that NEEDS the social life! Iwant party and bullshit! Damn. Bosan. Apa jak kerja dipolah hidup sitok. Dah lah sik habis ngan masalah, berhadapan ngan article.Cehhhh! Makan article lah ya tek.. Gedikk.. Ko tek kacak kata kak Lehot..haha.. *tetiba* Apa lah aku mok buat cuti cny tok. Mok bercuti katanye duit sikda. Gney lah? Nyempit? Banyaklah kau! haha. Bagus balit oh. Yarabbiiii tambangpulang balit, bagus aku pergi london! haha. Mun no mak ku kena boleh gak. Yasik -___-" mimpi la ow. Ya lah tek Wawasan Berkikis Bulu Betis! haha supayakita tok pandie sekula. haha. Apuu. gney lah aku final tok? Dapat sik?duii...risau aku jo. takut! ni tauk tetiba gagal kena repeat.. apuuu..malu kih.anang pia mih wai.. Oh ya, Bulan Feb tok mula musim Lent :') yang aku suretarikh, Ash Wednesday a.k.a ari 3 Abus ya masa cuti..hurmm.. then, Palm Sundaymasa ehem2. haha! ngam. Ya....Mun di sebut bulan 2 alu lah pikir mbiak kinek,alu BERBELENTINE DAY katenya! haha. Alu ada lah tek orang sik suka belentineday tok. madah belentine day tok hari ompuan hilang virgin la..apuu! ko sik dautak ka ging? Eee. mun kenak ko mpun baruk ko tauk sapa!! yahhh. cuak rasa konong.. Aku tok sik da masa belentine day. Cuba nangga Bola Sepak lagi syiokokay. haha. Ok lah ging. Cukup lah aku merepek. Sik berblog2 aku merepek kelak.Malas aku. haha. KBYE!

p/s : Tauk sik kenak aku klakar Sarawak? Kelakada orang ingga mun aku klakar MALAYA. haha! Ko ingga sik baca tok? Mesti nak..baaa mun ko ingga jangan baca. Tok aku mpun blog suka ati. Jangan suka ngesak ati..chill la . Lek lek baa. Haha

xoxo
Love and faith,
Ambai Kenyalang
=D

Popular Posts